Blixten McQueen

Fick en hastig beställning från en gammal kompis, som behövde en födelsedagstårta till sin sons födelsedag. Hon ville att jag skulle göra en tårta i form av Blixten, vilket jag först sa nej till, då jag var osäker på att jag skulle klara uppgiften. Men efter lite övervägande och tittande på bilder bestämde jag mig trots allt för att prova. Och visst blev jag nöjd, ända tills jag tittade på den dagen efter och insåg att min nödgrädde löst upp marsipanen som höll fast bakre vingen, så den hade lossnat! FY, vad ledsen jag blev! Försökte mig på lite nödlagningar, tyvärr tror jag inte de höll, för vingen saknades på bilden hon senare lade upp. Trist, men ibland blir det fel, och nu vet jag att mellangrädde inte har på en tårta att göra! (Men vad gör man när man står med en nästan helt färdigspacklad tårta och inser att grädden är slut, det enda närmsta affär har att erbjuda är mellangrädde och matlagningsgrädde, det fanns med andra ord inte så mycket valmöjligheter...)
 
Vaniljbottnar, fyllda med chokladganache och spacklad med grädde. Täckt med röd marsipan, dekorerad med sockerpasta. Vissa detaljer är målade med pastafärger.
Här har jag gjort bottnarna i långpanna och sedan skurit ut lagom stora bitar och sedan försökt att froma en bil, kompletterade med att skära ut en grop i fronten, för att få de där bullarna Blixten har och sedan spackla så fint som möjligt, för att verkligen sätta den rätta formen. Dock spacklade jag ganska grovt i hörnen, i och med att marsipanen trycker ihop grädden en del. Väger ju massor!! Till denna gick det åt 750 gram marsipan, alltså nästan ett kilo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0