Biltårtor

Min första beställning var givetvis den första tårtan att gå galet, jag blev inte nöjd med ena fyllningen, då jag hade i för mycket skumbananer så den blev alldeles för hård, samt att jag provade en ny sockerpasta som var alldeles för torr och därför sprack i kontakt med maisenastärkelsen. Dock var både beställare och gäster mycket nöjda, och jag fick en massa beröm. Återigen, jag är nog min egen största kritiker, och tur är väl det, för hur skall jag annars lära mig och göra bättre?!
Chokladbottnar, fylld med mörk chokladganache och skumbananganache, spacklad med banansmörkräm, täckt med grön sockerpasta och färgad, vit sockerpasta, allting laktosfritt.

Samma fyllningar som den ovan, dock inte laktosfri. Detta var min nödlösningstårta, jag har målat med en ätbar färg, i pennform för att försöka dölja lite skavanker. Det som är mest tråkigt är att det inte gick så bra att borsta bort maisenan som det brukar, så den är väldigt vitfläckig. Vi kallade den för en krockad bil.
Formen har jag gjort själv, mätt ut lite olika stora bitar och sedan skurit ut bottnarna efter måtten. Botten är gjord i långpanna.

Även om dessa tårtor inte var de mest lyckade, tycker jag ändå att jag lärt mig mycket av dem. Dessutom har jag investerat i en dekoreringsbok som tar upp problem jag mött i mitt tårtbakande, så att det skall bli bättre i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0