Macarons

Andy fyllde ju år, för snart en månad sedan, men jag har varit så lat så jag har inte orkat uppdatera sedan dess ;-) Men hur som haver, jag hade lite överraskningskalas för honom (mycket uppskattat) och bakade då bland annat Macarons. Lite bökigt, men det var det värt, så uppskattade som de blev! :-D
Ingredienser:

Mandelkakor:
4 äggvitor
½ dl strösocker
150 gram sötmandel
4 dl florsocker
Smörcreme:
100 gram rumsvarmt, osaltat smör
1½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Några droppar hushållsfärg
Valfri smaksättning (kakao, sylt eller smakarom (jag valde citronsmak, mycket gott))
Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader
Skålla mandeln
Mal mandeln finkornigt och sikta den luftig
Blanda mandeln med florsockret och sikta igen
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt strösockret lite i taget och vispa till en styv maräng
Vänd ned mandeln och florsockret i marängen, försiktigt i början, och rör om så att allt blandar sig ordentligt
Färga med hushållsfärg
Fyll en sprits eller klicka ut små kakor som 5-kronor på bakplåtspapper
Låt kakorna vila på plåten i minst 15 minuter innan du gräddar dem längst ned i ugnen i ca 12 minuter
Kakorna skall fortfarande vara lite mjuka i mitten när de är klara
Dra genast av bakplåtspapperet med kakorna på och låt svalna på galler
Vispa smör, socker och florsocker vitt och pösigt
Vispa sedan ned äggulan och hushållsfärgen, smaka av med smaksättningen
Klicka på en mandelkaka och sätt ihop två och två

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0