Enkel men god tårtbotten

Kom på att jag ju inte lagt upp något recept på den tårtbotten jag brukar använda mig av, och som jag tycker blir kanon, både att äta och att jobba med.
 
Börja med att mäta upp ägg, socker och mjöl/potatismjöl i tre lika stora glas, försök få lika mycket innehåll i alla tre glaset. Mjölglaset innehåller hälften potatismjöl och hälften vetemjöl.
Dosering av bakpulver:
3 ägg - 1 tsk
4-5 ägg - 1,5 tsk
6 ägg - 2 tsk
Bakpulvret blandas med mjölet.
Eventuell smaksättning blandas olika, beroende på vad du vill ha för smak, vaniljpulver med socker, flytande (te.x. någon arom brukar jag ta i äggen) och kakao blandas med mjölet, då kan det vara bra att fylla glaset med hälften vanlig mjölblandning och hälften kakao för att få en smakrik botten.
 
Vispa sedan ihop ägg och socker, det skall bli riktigt fluffigt och fint, nästan vitt! Då får du en luftig botten. Elvisp är att föredra till detta!
 
Sikta sedan i mjölblandningen och vänd ner den i smeten. Denna mjölsikt är kanon och kostade inte många tior på Claes Ohlson, väl värt!
 

Det är nu bara att smöra en form, gärna med avtagbara kanter och fylla på med smeten. Mängden jag använt i detta exempel var till en 24 cm, rund form. Lättast är att prova sig fram för att få den mängd just du tycker är bra till en tårta. 
Bakas i ugnen, nedre falsen på 175 grader, kakan är färdig när den fått fin färg och teststickan är torr. Låt svalna under handduk.
Jag brukar lägga botten i en tunn plastpåse och skära i den först dagen efter, då den ger med sig mycket lättare när den inte är helt purfärsk, eller vad jag skall kalla det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0